Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 04, Type 96 'Deense Neus' | |
Rollend materiaal | ||
Medio 2023 zijn er nog 117 motorstellen in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2035 | ||
Algemeen | MS 447 te Poperinge 2013 MS 539 te Merelbeke - 2011 |
||||
Bouwjaar | 1996 - 1999 | ||||
Type Nummering |
MR96 3kV= ('Adonix') 501 - 570 |
MR96 3k=/25kV~ 441 - 490 |
Totaal | ||
Effectief | 70 | 50 | 120 | ||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer ⇒ ⇒ Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa versie 3kVDC Massa versie 3kVDC/25kVAC |
Bo'Bo'+2'2'+2'2', 3 ledig 79200mm 26400mm 2860mm 18400mm B rijtuig ; 18700mm Bx en ADx rijtuig 2560mm Bx: 3700mm kant stuurpost; 4000mm kant B rijtuig. B: 4000mm beide kanten ADx: 3700mm kant stuurpost; 4000mm kant B rijtuig. 4050mm ...mm motorwielen: 1010mm ; loopwielen : 920mm 1400kW ; Specifiek : 7,9kW/t 160km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 60cm/sec² 740kg beladen : 125m ; ledig : 90m ledig : 157ton; beladen : 187ton ledig : 162ton; beladen : 191,5ton |
||||
Mechanisch Gedeelte | |||||
Bouwers BN Brugge + BN Manage - divisie van Bombardier Eurorail Loopbogie : ANF Motorbogie : ACR |
|||||
Aantal plaatsen A B Staanplaatsen |
Bx 0 79 24 |
B 0 88 27 |
ADx 45 0 45 |
Totaal 45 167 96 |
|
Totaal | 103 | 115 | 90 | 308 | |
Remming - Automatische rem, geregeld door EP centrale, die zelf vanuit de stuurposten elektrisch bedient wordt. - Pneumatische rem,gecombineerd met recuperatierem op het tractievoertuig. - 2 draaistellen met magneetrem, enkel op het tussenrijtuig. - ABS systeem op elke as. Remming door middel van: - Remblokken, schijfremmen en recuperatie; magneetremmen bij noodremming Koppeling: - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Automatische (verwarmde) GF koppeling op de fronten Acclimatisatie - HVAC voor de rijtuigen en de stuurposten |
|||||
Elektrisch Gedeelte | |||||
Tractieuitrusting | |||||
Bouwers Tractiesturing 3kV= Tractiesturing 25kV~ Stroomafnemers / aantal |
ACEC Charleroi 2 ondulatoren voeden elk 2 asynchrone motoren. 1 transfo 1487kVA + 2 gelijkrichters in serie voeden de 2 ondulatoren. Faiveley / 1 voor de 3kV= versie en 2 voor de 3k=/25kV~ versie |
||||
Tractiemotoren | |||||
Type Vermogen Aantal Koppel Toerental Ophanging Overbrenging ⇒ Tandwielverhouding |
Asynchroon 4EXA3046 350kW 4 1683Nm 1988tr/min (80km/h) vast op draaistel Koppeling met gebombeerde tandwielen Overbrenging naar wielas met rechte tandwielen 4,565 (105/23) |
||||
Hulptoestellen | |||||
2 statische omvormers | |||||
hakker wisselrichter |
3kVDC/640VDC; 74kW 640VDC/3x380VAC; 90kVA |
||||
2 ventilatoren voor ondulator tractie | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC 2x6kVA |
||||
2 ventilatoren voor statische omvormers | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC 2x1,2kVA |
||||
3 koelgroepen | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC 3x27,5kVA |
||||
Compressor | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC 9kVA |
||||
Oliepomp | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC 2kVA |
||||
Batterijlader | |||||
Spanning Vermogen |
3x380VAC/110VDC 4kW |
||||
Batterijen | |||||
Type Aantal Vermogen Spanning |
Cadmium-Nikkel 78 200Ah 110V |
||||
Opmerkingen - Bij het koppelen van de stellen vormt de rubberen band een luchtdichte verbinding tussen de gekoppelde stellen. De stuurposten draaien weg naar binnen toe waardoor een doorgang gecreëerd wordt. Korte historiek over het treinfront. De dubbele klassieke motorstellen zijn op kop en staart voorzien van een intercirculatieruimte omdat deze motorstellen, om exploitatieredenen onderling koppelbaar moeten zijn. Het nadeel van een verouderde, half automatische Henricot koppeling, waar geen elektrische en pneumatische koppeling voorzien is, blijft bestaan. Wilde men een modern motorstel met volautomatische koppeling (mechanisch, elektrische en pneumatische koppeling) en grote versnelling dan moest men wel afzien van het voordeel van de doorgang na koppeling, gezien de intercirculatieruimte verdwijnt ingevolge de grote afmetingen van dergelijke koppeling en aldus een breuk vormen met de oude generatie. De motorstellen reeks 03 voldeden als eerste aan deze opvatting, vandaar de naam " Break ". Bij ontstentenis van een intercirculatieruimte kwam er op de motorstellen Break bijgevolg een ruimte vrij die geleid heeft tot een aangename en ergonomische stuurcabine. De nieuwe motorstellen 04 zijn een combinatie van de twee opvattingen. Er is zowel een vol- automatische koppeling voorzien met intercirculatieruimte als een ergonomische, ruime en comfortabele stuurcabine. |